گزارش شبکه سهند از گارکاه های سردرود

1394-1-20

گزارش شبکه سهند
صداوسیمای شبکه سهند در سردرود

سردرود شهری با نرخ بیکاری صفر/ هر خانه یک کارگاه تولیدی تابلو فرش است

 
تبریز – خبرگزاری مهر: در چند سال اخیر، بافت تابلو فرش در آذربایجان شرقی به­ خصوص سردرود افزایش یافته بطوریکه 500 کارگاه تابلو فرش در این شهر کوچک در حال فعالیتند و در بهبود وضعیت اقتصادی منطقه ، افزایش صادرات و ریشه کن کردن بیکاری موثر واقع شده اند.
شناسهٔ خبر: 2383652 دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۹

به گزارش خبرنگار مهر،سَردْرود یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی است که در بخش مرکزی شهرستان تبریز واقع شده است. طبق آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۰ صورت گرفته‌است، این شهر با جمعیتی بالغ بر ۳۵ هزار نفر، قدمتی در حدود سه هزار سال داشته و دومین شهر پرجمعیت شهرستان تبریز و یازدهمین شهر پرجمعیت استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود.

سردرود پایتخت تابلو فرش جهان

سردرود با سابقه طولانی و حجم عمده تولیدات این هنر، سال‌هاست که در بسیاری از جوامع با عنوان پایتخت تابلو فرش ایران و جهان شناخته می‌شود. تابلو فرش‌های دستباف سردرود به دلیل وفور طیف رنگ و ظرافت به کار رفته در آنها از ارزش و مقبولیت بسیاری در سطح جهانی برخوردار است.این تابلو فرش‌ها اغلب در قالب پرتره بافته می‌شوند، نقش‌های هنری، نقاشی، منظره و آیات قرآن کریم دیگر طرح‌های مرسوم به کار رفته در این تابلو فرش‌ها هستند که در واقع با ابتکار و به روز شدن هنرمندان قالیباف، این صنایع بومی نیز با شرایط زندگی روز و سلایق خریداران انطباق پیدا کرده است.

هنر بافت تابلو فرش در شهرستان سردرود قدمت ۸۰ ساله دارد به طوریکه ۸۰ درصد از مردم این شهرستان به طور مستقیم یا غیرمستقیم از این هنر کسب درآمد می‌کنند. تابلو فرش در فهرست آثار معنوی میراث فرهنگی کشور ثبت ملی شده است. اولین و تنهاترین اتحادیه صنف تولیدکنندگان تابلو فرش کشور در سال ۹۰ در این شهر ایجاد شد. با توجه به شغلهای جانبی این صنف و گستره فعالیت تولیدکنندگان تابلو فرش این سردرود در این شهر نرخ بی کاری در حد صفر می باشد.

صنعت تابلو فرش استان غرق در بی توجهی مسولان

رییس اتحادیه تولیدکنندگان تابلو فرش سردرود در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: متاسفانه آن چنان که استان های دیگر و حتی برخی از کشورهای آسیای شرقی و اروپایی به اهمیت تابلو فرش پی برده اند برخی مسئولان استانی هنوز هم نسبت به این هنر ارزشمند و تقریبا منحصر به فرد کشور و جهان، نگرشی همراه با غفلت دارند.

کاظم صحتی با انتقاد از عملکرد شورای شهر فعلی سردرود در حمایت از این هنر ارزشمند اظهار داشت: بافت و تولید تابلو فرش در سردرود نه تنها منجر به ریشه کن شدن بیکاری در این شهر شده است بلکه توانسته است موقعیت های شغلی فراوانی برای جوانان دیگر شهرهای مجاور ایجاد کند.

وی در ادامه با بیان اینکه تاکنون بافت و تولید تابلو فرش و 22 شغل مرتبط با آن توانسته در بیش از 18 استان کشور اشتغالزایی داشته باشد، ادامه داد: در حال حاضر در سراسر کشور بیش از 300 هزار نفر به صورت مستقیم از طریق این هنر و صنعت توانسته اند صاحب شغل شوند.

 
  

بازگشت به قبل

افزودن یک نظر